Tunte
Dagens turmål Tunte - en severdig by.

Anita og Birger Løvlands
turguider er blitt velkjente for nordmenn som går turer i fjell- og kystområdene i sydligere strøk. Deres bøker om Kanariøyene, Mallorca, Azorene og Madeira har fått mange til å oppdage de utrolig flotte turmulighetene som finnes på disse øyene.

Turguide til Gran Canaria kom i 2012, med 34 turer over hele øya. Noen hundre km turer de siste årene, først og fremst omkring områdene på sørsiden av øya der nesten alle turistene bor, har ført til at de nå har laget en Turguide til Gran Canaria Sør, med 44 nye turer.
Anita & og Birger Løvland
En opplevelsesrik langtur
November-turen er en utrolig variert "fra-til-tur"gjennom noe av det høyeste området på Gran Canaria. Ta enten Buss 18 klokka 08.00 fra Maspalomas, eller svært praktisk egen bil til Tunte og bussavgangen 09.15 videre opp til startstedet Degollada Hoya Vieja, vel 2 km etter Ayacata. Turmålet er Tunte – for mange bedre kjent som San Bartolomé - der Buss 18 returnerer sørover 18.00. Sjekk rutetider på forhånd.

Turen følger en god sti opp til spektakulære Roque Nublo og fortsetter via P-plassen La Goleta over den 1765 m høye toppen El Montanon til stidelet Degollada de los Hornos. Herfra følges den kjente Camino Real ned til Tunte via Cruz Grande. Dette er en skikkelig dagstur, men vi kan love en opplevelsesrik dag – dersom været er bra, og de mange utsiktspunktene ikke ødelegges av tåke eller lavt skydekke.
Startstedet med plass til seks-sju biler er passet Degollada Hoya Vieja på 1403 m rett ved Km 12 på GC-60, omtrent 2 km etter Ayacata i retning Tejeda. I passet er det skiltede turmuligheter både mot sør, vest, nord og øst. Vi skal østover via Roque Nublo, Degollada de los Hornos og Cruz Grande og ender etter 16 km i Tunte. Med buss bør man skrive Degollada Hoya Vieja på papir og be sjåføren stoppe i passet, selv om det ikke er merket buss-holdeplass. Stopper bussen først i El Aserrador, må man følge veien 600 m tilbake.

Degollada Hoya Vieja - Roque Nublo - La Goleta (5 km).
Turen S-70 mot Roque Nublo er ikke skiltet på startstedet, men begynner på en kort grusvei østover. Den fører straks over i en sti bratt oppover, men det blir snart slakere inn gjennom en vakker dal med en liten demning. Stien fører inn i pinjeskog mellom forrevne fjellrygger og krysser bekkeleiet i dalen. Man ser etter hvert oppover mot Roque Nublo og mot nordvestsiden av Gran Canaria, med topper som Roque Bentayga, Altavista og Tamadaba og byer som San Nicolás mot vest og Artenara mot nord.

Etter 2,2 km og vel 200 høydemeter er man oppe i et stidele, der det er skiltet «S-70 Roque Nublo 0,7 km / La Goleta 1,7 km» til høyre og til venstre «La Culata 3,4 km / Tejeda 6,9 km», som en del av stien rundt Roque Nublo. Følg stien til høyre under sørsiden av Roque Nublo-platået til et stidele oppe på ryggen, etter cirka 500 m. Det er nå bare vel 700 m opp til imponerende Roque Nublo på 1813 m og lille La Rana på 1769 m (som betyr frosken) ved siden av. Rundskuet er ubeskrivelig i klart vær – også over mot Tenerife med Teide. Den 56 m høye monolitten ble for øvrig førstegangsbesteget i 1932.
Roque Nublo Gran Canaria
Dristige jenter ved Roque Nublo
Cruz Grande
Fra Kongeveien ned mot Cruz Grande
Degollada
På vei opp mot Roque Nublo fra Degollada Hoya Vieja
Følg den 1,1 km lange stien ned til veien GC-600 med P-plassen La Goleta, med et mylder av folk oppover og nedover stien og et kaos av biler på P-plassen og langs veien utpå dagen. Det lønner seg å være tidlig ute! I passet L a Goleta på 1579 m er det infotavle og kart, der det ned til høyre (sørover) er skiltet «S-70 Ayacata 1,9 km» - og var en del av oktober-turen.

La Goleta - Degollada de los Hornos - Cruz Grande (7 km).
For turen videre ned til Tunte er det et kortere og et lengre sti-alternativ, som møtes i Degollada de los Hornos. Det lengste går i en bue via rekreasjonsområdet Llanos de la Pez, men er berørt av den store skogbrannen i september. Turen vår går mer direkte via toppen El Montanon og byr på et fantastisk panoramaskue. Denne strekningen var i motsatt retning en del av turen i oktober-nummeret.

Fra den nedre enden av P-plassen er det skiltet «Circular Llanos de la Pez / Degollada de los Hornos / Pico de las Nieves» opp til venstre (østover). Følg en stedvis litt bratt sti opp siden til en rygg, der det er utsikt mot Pico de las Nieves. Ved foten av en topp, tar en sti til høyre og en annen til venstre, men denne siste stopper etter 50 m.

Følg en tydelig sti rett opp siden. Der stien passerer en stor stein på høyre side rett før toppen, tar man ikke opp et sva til høyre, men en litt utydelig sti til venstre opp under en liten kolle med skiltet Coto Privado. Man kommer da rett opp til en topp med en sementvarde, som markerer et trigonometrisk punkt. Dette er turens desidert vakreste utsiktspunkt, enten på toppen eller rett under den. Høyden heter El Montanon og er på 1765 m – og rundskuet er bare helt ubeskrivelig, og er et ideelt rastested.

Fortsett videre østover ned over bar berggrunn og videre langs en grusrygg til Degollada de los Hornos på 1719 m, og der det faktisk går skiltede stier i fem retninger. Følg den meget brede og lettgåtte Kongevei-stien mot sør nedover i pinjeskogen. Etter et område med bar berggrunn og utsikt mot sørøst, blant annet mot byene Tunte og Santa Lucía, går det en vel 150 m lang sidesti opp til høyre til en steinbue - anbefales. Den brede stien fører ut av pinjeskogen og fortsetter som en imponerende oppbygd og tilrettelagt gangvei ned siden mot Cruz Grande.

El Montañon
Vakker blomsterprakt på El Montañon
Roque Nublo
På vei opp mot El Montanon, med Roque Nublo bak
Den er 500 m lang og tar oss 150 høydemeter nedover, med en fantastisk utsikt sørover, helt ned til sørkysten mellom Maspalomas og Arguineguín. Denne strekningen er noe av den mest fantastiske veibyggerkunsten vi har sett på Kanariøyene. Sagnet sier at det var to dødsdømte fanger som ble satt til dette arbeidet. Dersom de utførte jobben til alles tilfredshet, skulle de slippe å bøte med livet - og det gjorde de. Fra bunnen av denne strekningen fortsetter turen mot Cruz Grande på en hyllesti med en del mandeltrær. Stien svinger ovenfor Cruz Grande rundt et hjørne, og med ett ser man nesten hele sørkysten.

Cruz Grande - Tunte (3,5 km).

Stien kommer ned til Cruz Grande på 1245 m etter vel 12 km fra startstedet, rett øst for skjæringen der bilveien GC-60 krysser ryggen. Det er her skiltet «S-50 Tunte» oppover veien og grønt skilt «SL-1 El Sequero / Tunte» nedover veien, til i første sving en stolpe med grønt merke leder inn på en sti ned til høyre. Dette er et 4,2 km langt turalternativ gjennom kulturlandskapet via El Sequero nedover den brede dalen til Tunte - i stedet for å følge den brede kongeveien Camino de Santiago til Tunte gjennom pinjeskogen. El Sequero-turen er omtalt som en del av Tur 3.7.1 i vår "Turguide til Gran Canaria Sør".

Det er på østsiden av svingen i Cruz Grande skiltet oppover «S-50 Llanos de La Pez 5,5 km / Cruz de Tejeda 12,0 km» og nedover «S-50 Tunte 3,5 km». Det er dessuten satt opp en kartskisse «Red Principal de Senderos», som viser hoved-stiene i området.
Camino de Santiago er kort sagt en jevn og stedvis steinsatt sti på 3,5 km og som fører 300 høydemeter nedover gjennom pinjeskogen til Tunte. Det er ikke mye mer å si enn at den brede stien går jevnt nedover siden og kommer ned til veinettet i utkanten av bebyggelsen i Tunte, på omtrent 950 m. Man passerer veien som til venstre fører inn til Bodega Las Tirajanas. Følg S-50-skiltene forbi skolebygningen Colegio Tunte og på venstre side av kirkegården (Cementerio). Rett nedenfor kirkegården møtes gaten med S-50 og gaten med S-54 og S-57. De tre turene følger felles gatenett ned til hovedgaten med kirken og noen uterestauranter - der velfortjent mat og drikke kan nytes etter denne opplevelsesrike langturen.