Panoramaskue fra varden på høyde 616, her mot nordvest
Du har helt sikkert sett den, bilveien som i fem oppbygde svinger fører opp dalsiden mot vest ovenfor Puerto de Mogán. Den gir unektelig assosiasjoner til mang en imponerende vestlandsvei her hjemme i Norge. Vi har såvidt omtalt den i vår ”Turguide til Gran Canaria”, men benyttet en februardag til å bli mer kjent i området.

"Det var ikke minst en runde på en grusvei innover i landet fra denne veien som sto på turprogrammet. Vi vet at mange allerede kjenner veien som fra Puerto de Mogán fører over høydedraget til ”Plantasjen” og videre ned i Veneguera-dalen. Det vil si ikke bare kjenner den, men bruker den også. Så mange at vi på vår tur måtte si til hverandre: Dette er jo rene ”Folkeveien” mot Playa de Veneguera ...
På den brede vei ...
Veien starter 700 meter nedenfor bensinstasjonen i det gamle veikrysset ovenfor Puerto de Mogán, rett før bebyggelsen begynner. Her fører det fra en rundkjøring med busstopp en skarve grusvei opp til en overraskende bred og asfaltert vei etter bare 100 meter. Den starter med fem steinsatte svinger som fører opp på høydedraget mellom de to store dalene Barranco de Mogán og Barranco de Veneguera.

Den ble bygget omkring 1940 for å transportere tomater og bananer fra en kjempestor plantasje som ble drevet oppe i området mellom de to dalene. Når man i dag vandrer gjennom området og ser på forfalne bygninger, karrige terrasser og rester etter vanningssystemerer, er det lett å se at her må det ha eksistert et stort og levende landbrukssamfunn en gang i tiden Plantasjen drives nok fremdeles, men i en langt, langt mer beskjeden grad enn før. Veien har i en årrekke vært stengt med bom. Det er én ting, men verre er unektelig teksten ”Prohibido El Paso” og ”Propiedad Privada”, som forsterkes med også et forbudsskilt mot gående. Dette har nok ført til at mang en turgåer har snudd allerede her i starten. Det er heldigvis ingen tvil om at grunneier ikke mener alvor.

Vi har selv sett ham vinke tvilende turgåere videre og opplevd ham blid og smilende hilse på oss. Det er, som sagt, mange turgåere som allerede benytter veien til dagens trimtur. Så mange var det en helt vanlig mandag i midten av februar at vi følte begrepet ”Folkeveien” mot Playa de Veneguera er en passende betegnelse på den.

Vi kom selv litt sent avgårde, og møtte 25-30 blide og fornøyde ”seniorer” på vei ned svingene, minst 90 prosent av dem norske ...

Det forelå en gang store planer om å bygge hoteller omkring Playa de Veneguera. God og bred vei lå allerede klar, en vei der det meste av strekningen til plantasjen hadde plantede trær på begge sider, med eget vanningsanlegg. Hotellplanene ble det aldri noe av, og Playa de Veneguera ligger der stadig vekk ganske øde og venter på besøk - og kanskje nettopp ditt? Vel går det en nesten 10 kilometer lang grusvei ned dalen fra landsbyen Veneguera, men kvaliteten er elendig. Vi snudde en gang, nettopp av den grunn. Det gjør at antall besøkende som kommer kjørende denne veien, i praksis er lik null.

Hele turen går i åpent landskap, her på grusveien sørover langs kanten mot Veneguera-dalen
Turen på ”Folkeveien” går opp på høydedraget og innom to-tre smådaler før den krysser den store dalen Barranco de Perchel (som starter noen kilometer oppe i fjellene). Etter dalen passerer den beplantede ”avenyen” den bebodde plantasjen (med vaktbikkjene på den riktige siden av port og gjerde). Man må imponeres over blomsterprakten her, som både er kjempestore julestjerner og praktfull Bougainvillea (se bilde). Fortsett i det minste en snau kilometer videre, og du står på kanten mot Veneguera-dalen og ser ned på Playa de Veneguera. Det er da lov å være fornøyd og snu her, men om tid og form tillater det, kan en tur videre ned svingene til stranden anbefales.

Til venstre til utsiktspunkt

Har du sett Puerto de Mogán i fugleperspektiv? Tar du en kort avstikker sørover fra ”Folkeveien”, vil du kunne oppleve å stå 130 høydemeter over Puerto de Mogán og skue ned på denne strandperlen. Mange kaller stedet for Kanariøyenes Venezia på grunn av de mange kanalene inne i bebyggelsen innenfor havneområdet.

Turveien finner man rett etter de store veisvingene er tilbakelagt. Gå her mot venstre gjennom en åpen port i et gjerde ved et vannhus. Fortsett sti langs venstre kant av høydedraget, helt ut til tre master og lite kors på en steinvarde, med en fantastisk kystutsikt. Rett under føttenne ligger Puerto de Mogán, mot øst hotellene i nabodalen Taurito og lenger borte omkring Amadores-stranden. Noe bedre rastested i nærområdet finner du ikke ...
Til høyre for langtur på grusvei
Naturmessig minner høydedraget nord for ”Folkeveien” svært mye om landskapet nord for Puerto Rico og Arguineguín, med blant annet Norskeplassen. Terrenget stiger jevnt oppover i høyden, med større og mindre daler mellom høydedragene. Nordover kan man i turområdet vårt følge en grusvei, som starter etter svingene fra Puerto de Mogán.

Følg i så fall asfaltveien i 200 meter etter gjerdet med åpen port. Her går en omtrent halvannen meter bred sementvei (sperret med kjetting) til høyre. Den blir snart en grusvei, som gradvis stiger i høyden (uten veikryss) og snur etter omtrent 6-7 kilometer. Vendepunktet ligger 400-500 meter etter steinhuset Casas de los Judíos. Navnet betyr jødehuset, men uten at vi vet mer enn at det forlatte steinhuset på 110 kvadratmeter skal være fra 1700-tallet og er registrert som en Finca Agrícolas (en landbrukseiendom).

Fortsett på grusvei jevnt nedover mot sør. Den kommer tilbake til hovedveien, rett vest for plantasjen. Hele grusvei-strekningen er cirka 11-12 km lang, stedvis ganske utvasket, men lett å følge. Oppover stiger den langs høydedraget Lomo de Tabaibales mot Mogán-dalen, med vakre utsiktspunkter om man tar en avstikker opp på ryggen, særlig rett øst for Casas de los Judíos. Sørover går den nedover høydedraget Lomo de Veneguera, med et og annet vakkert skue ned i Veneguera-dalen fra veien. På vei nedover passerer den et forfallent løypestreng-anlegg og et kjempestort laurbærtre ovenfor en sementdam litt nede i siden. Følg mellom disse to stedene en grusvei til høyre der en slags grusvei fortsetter rett frem.

Det bokstavelige høydepunktet på turen var for oss å ta den korte avstikkeren opp til en varde på en kolle rett nord for der grusveien snur etter et lite muret vannreservoar i veikanten. Det er ingen sti til denne 616 meter høye toppen, men det er greit å følge siden opp til toppvarden (bilde).

Her ser man hele Veneguera-dalen, de ville vestfjellene som skjuler strandperlen Playa de Güigüí, turområdene omkring fjellene Inagua og Tauro. Selvsagt ser man også Roque Nublo og Pico de las Nieves. Toppen er denne turens anbefalte rastested, men OBS: Det dreier seg om en 20 kilometer lang tur, som både krever spreke turbein, solid solbeskyttelse, mye mat - og ikke minst masse drikke.

Kort eller lang tur: Glem ikke etter turen å unne deg god mat og drikke på en av de mange gode restaurantene i sjarmerende Puerto de Mogán. Det har du fortjent ...!

GOD TUR

Text&Foto: Anita  & Birger Løvland

Forfattere av boken Turguide til Gran Canaria (norsk – Dreyers Forlag) Vandra på Gran Canaria