Följ med på
vandringsresa!

Björn Westin Gran Canaria

För att visa att Gran Canaria är så mycket mer än sol och bad fortsätter vi på Rocky Adventure att skriva om vandring på Gran Canaria, där ni får följa med oss på olika leder runt ön. Vi vill genom denna serie ge Gran Canaria med sitt stora urval av vandringsleder den plats den förtjänar, som en av de vackraste och mest intressanta platser att vandra på i Europa.

Här finns mer än 800 km vandringsleder som passar både ovana och erfarna vandrare. Vår förhoppning är att många fler ska kunna få uppleva den fantastiska naturen och det vi tycker är det riktiga Gran Canaria.

Text & foto Björn Westin & Linda Bryhn

I sista numret efterlyste jag en ny film “Vandringsresan” som skulle ge en bättre bild av Gran Canaria än den gamla klassikern ”Sällskapsresan”.  Det kom många positiva kommentarer efteråt, rödnäsan var förmodligen inte en av dem...

Hur som helst så hade vi nu i februari  en vandringsresa där vi vandrade tre dagar genom de vackra landskapen i de fyra klimatzonerna på ön. Bodde gjorde vi på öns enda Parador 1500 meter över havet, som nyöppnade i april 2009. I Spanien finns 92 Paradorer och den första öppnade 1928. Varje Parador är unik och alltid minst 4 stjärnig standard. Den är ofta inrymd i en spektakulär byggnad; kanske ett slott, en borg eller ett kloster. På Gran Canaria är den ritad av den kände konstnären Nestor Martin och ligger i ett bergspass med fantastik utsikt åt väster. I direkt anslutning till hotellet ligger 6 riktigt bra vandringsleder.

10 personer från Ängelholms vandrarförening slöt upp och njöt av ett fantastikt vårväder och några riktigt härliga och varierade vandringar.

Personligen så tycker jag inte man kan ha en bättre semester. Man vandrar i den vackra grönskande naturen på urbefolkningens gamla stigar och upplever de finaste områdena på ön. Man kommer hem på sen eftermiddag, njuter av en kall öl på terassen och riktigt  brakmåltid på kvällen. Kalorierna bränns snabbt bort under de fyra vandringsdagarna!  Avsluta veckan med sol och bad på ännu ett fint hotel på den södra delen av ön.

Första dagen värmde vi upp med en fin vandring som tog oss ner genom gamla gårdar, fruktodlingar och terrasser, genom Barranco de la Mina (gruvravinen). Här rinner vatten i vattenfallen året runt och vi följde vattnet upp genom den grönskande ravinen tills vi var uppe på bergskammen som delar Gran Canaria i öst och väst. Leden är ca 12 km och tar 4-5 timmar att vandra.

Den andra morgonen på vandringsresan vaknade vi upp till en härlig frisk och klar morgon. Solen sken från en molnfri himmel och termometern stod på 6 grader. Dofterna av fuktig mark och barrskog påminner om en vårdag i skogen i Sverige. Efter en femsjärnig frukostbuffé var vi fulla av energi inför dagens vandring mot byn Artenara. Allt eftersom dagen gick steg graderna och vi tog av de tjocka tröjorna och lät
  Linda Bryhn vandra Gran Canaria
Linda Bryhn

Vandrigsresa Gran Canaria

Gruppen som vandrade på Gran Canaria

solen nå fram till oss. Den här vandringen är nästan min favorit just nu. Den ringlar sig fram på en smal stig efter bergssidan och nu när våren grönskar som mest är det bara så overkligt fint. Dalen bredvid oss är svindlande djup och bergsformationerna på andra sidan oslagbara i horisonten. När vi efter ca tre timmar kom ner till byn slog vi oss ner på Carmens härliga uteservering och hon serverade oss husets ”potaje”, som är en mustig grönsaks soppa med ekologiska grönsakter från traktens bönder. Den här leden är ca 8 km ca 400 upp och ner. Kan även göras som en rundtur och blir då ca 16 km.

Den tredje dagen begav vi oss upp mot de allra högsta topparna. På morgonen checkade vi ut från hotellet efter att vi avnjutit vår sista frukostbuffé här uppe. Bussen tog oss till Llanos de la Pez (fiskplatån) där leden, som tar oss upp till Gran Canarias högsta topp Pico de las Nieves -snötoppen, startar. Även om det hörs på namnet så är det ändå svårt att tänka sig att det låg ett fem cm lager med snö här uppe för bara en vecka sen. Ner från toppen vandrade vi söderut på den fina gamla stenlagda leden, Camino de la Plata - silverleden.  Den här turen är ca 13 km, 300 höjdmeter upp och 700 höjdmeter ner. Tar ca 4-5 tim att vandra.

Konstigt nog kommer det ofta fram personer till mig och undrar om de kan vandra. Många verkar ha alldeles för låga tankar om sig själva. Bara genom att gå fram till mig så har de ju visat att de kan gå. Ett enkelt test som man kan genomföra är att sätta den ena foten framför den andra och sedan upprepa proceduren med den andra foten. Om man då rör sig framåt så kan man uppenbart vandra.

Nu finns det naturligtvis olika hårdhetsgrader på vandringsturerna och många av lederna på Gran Canaria går att göra riktigt hårda och då krävs vandringsvana. Men de vanliga schemalagda dagsvandringarna vi gör kan nästan alla vara med på. Bara man inte har ont någonstans.

Men klart är att ju bättre förberedd , utrustad och tränad man är, desto mer kommer man naturligtvis att uppskatta och njuta av vandringarna och den fantastiska bergsnatur som finns här.

Målet för oss är att alltid gå så lång och vara ute så mycket som möjligt.

4: e vandringsdagen vandrade vi från La Caldera Martel ner i Guayadequedalen och till Temisas. Den leden kan ni läsa mer om i förra nummret av Dag och natt som ligger uppe på nätet.

Boka din vandring eller få mer information: