393 meter høye Montaña Arguineguín sett fra Salobre Golf.
Det er blitt oktober, og dermed er en ny høst- og vintersesong i gang på Gran Canaria. Forhåpentligvis også med fysisk aktivitet i form av fotturer på programmet. Vi er for alvor i gang med å lage en revidert og utvidet "Turguide til Gran Canaria sør" - som oppfølger til vår "Turguide fra Gran Canaria". Dag&Natt vil gi dere noen smakebiter utover høsten og vinteren.

Fra El Pajar ser man hele sørkysten til Maspalomas-fyret.

Fra toppen mot Arguineguín-dalen i forgrunnen og Sukkertoppen ved Norskeplassen litt til høyre for midten av bildet.
Svært mange har Norskeplassen som sitt faste turmål, men noen går også videre. Har noen da lagt merke til den lett pyramideformede toppen på motsatt side av Arguineguín-dalen, som man ser fra Våres Plass, Sukkertoppen eller ikke minst fra Ruta Noruega sørover mot Arguineguín?

Den heter Montaña Arguineguín og er 393 m høy. Her er turbeskrivelsen til toppen, som ligger 8 km nordøst for Arguineguín. Vil man ikke følge veien tilbake, kan man ta taxi fra Salobre Golf, som ligger under 2 km unna.

Arguineguín - Lomo Galleon (3,3 km).
Startstedet er den store P-plassen øst i Arguineguín, der Den Norske Klubben har sitt møtested med klubblokaler og servering både inne og ute. Følg først grusveien på sjøsiden av P-plassen og fortsett via litt bilvei ut på gangvei forbi Canariacamping og på sjøsiden av Estadio Municipal. Fortsett på grusvei langs en rullesteinstrand - en populær fiskeplass - i retning fabrikkanlegget Cementos Especiales de Las Islas ytterst på odden.

Før den grønne fabrikkporten går man inn en gangvei med gjerde på begge sider. Rett etter man er kommet inn på denne, ser man første turmål, husklyngen Lomo Galleon på høyden til venstre for en strømmast. Turmålet Montaña Arguineguín fremstår som en brunrød bar rygg foran fjellene i bakgrunnen, blant annet med øyas høyeste topp, 1949 m høye Pico de las Nieves med master.
Straks etter kommer man inn til bebyggelsen i den litt bortgjemte El Pajar ved byens kulturhus, Casa de la Cultura. Hovedveien ut av byen tar til venstre, men ta heller den lille avstikkeren det er å gå ut til sjøen til venstre for Bar Playa “El Boya”. Da vil man skue bortover kysten helt til Meloneras og Maspalomas-fyret - og se hvor bratt og karrig kyststrekningen østover virkelig er. Følg strandpromenaden forbi en sandstrand, bort til Bar Cafetería Magali og videre ut til torget ved hovedveien. Det er nå omtrent 600 m ut til rundkjøringen med fire veier, 2,3 km fra startstedet. Bussholdeplassen her heter Cruce el Pajar.

Følg GC-500 omtrent 100 m oppover til høyre og her den 900 m lange sideveien opp til venstre til Lomo Galleon, som ligger til sammen 3,3 km fra Aguineguín, på snaue 100 høydemeter. For å korte turen, er det mulig å benytte taxi fra Arguineguín opp til Lomo Galleon, og i stedet på tilbaketuren gå via El Pajar tilbake til Arguineguín

Lomo Galleon - Montaña Arguineguín (4,6 km).
Lomo Galleon er en liten enkel husklynge, med en grushåndballbane og noen lekestativer. Følg en grusvei nordover ryggen, med mer og mer utsikt mot avrundede topper og daler, som preger landskapet her lengst sør på Gran Canaria - men også bakover mot kysten med Arguineguín og El Pajar.

Ved en betongmast med tre tverrstolper kommer en strømlinje opp fra venstre ved et lite murhus. Under ligger den 400 m lange Túnel El Galeon og østover ser man GC-1 som forsvinner inn i den 300 m lange nabotunnelen Túnel El Salvaje. En turmulighet ned til kysten fra Salobre Golf følger høydedraget over tunnelen. Man ser radaranlegget på Montaña Blanca og Maspalomas-fyret, som snart forsvinner ut av syne. Montaña Arguineguín sees nå som høyden rett frem med en hvit stolpe på toppen.

Veien gjør en høyresving etter vel 2 km fra Lomo Galleon og svinger over på den andre kanten av ryggen. Noen røde hus er utkanten av Salobre Golf. 700 m senere er det et veidele, der en grusvei tar til høyre inn en dal og opp på utsiden av kollen med bebyggelse.

Bortgjemt strandidyll mellom Arguineguín og Maspalomas, som vi skal skrive om i en senere tur.
Veien rett frem ender etter 3,1 km, fra Lomo Galleon, ved foten av en 290 m høy kolle med et metallvannrør ned siden. Ikke følg stien til venstre, den ender etter bare 200 m. Gå i stedet opp på det som for det meste er bar berggrunn uten tydelig sti, på venstre side av vannrøret, til et murhus med et par små master. Dette er etter en snau times tid fra Lomo Galleon. Nå sees Montaña Arguineguín med den hvite stolpen rett frem, med en fortopp, som stien fører opp til. Gå langs utkanten av den øverste bebyggelsen, med rett etter utsikt over det grønne baneanlegget. Følg sti opp på fortoppen, med et og annet slitt gult merke R 1. Stien videre nordover for Montaña Arguineguín fortsetter rett under toppen. Følg i stedet ryggen opp på toppunktet, etter 4,6 km fra Lomo Galleon og 8 km fra Arguineguín. Et fantastisk rundskue venter fra det trigonoteriske punktet. Mot kysten sees hele kyststrekningen fra San Agustín via Playa del Inglés og Maspalomas til Arguineguín. Omtrent
Utsikt fra grusveien mot Arguineguín og El Pajar.

Steinstranden mellom Arguineguín og El Pajar, mot sementfabrikken.
rett vestover, på den motsatte siden av Arguineguín-dalen, ligger det et par hvite og gule hus med dyrket mark omkring. Bak husene ligger Norskeplassen, mens Sukkertoppen er høyden til høyre med vei foran. I samme retning kan Teide på Tenerife skimtes i klart vær. Mot nordvest når 1225 m Montaña de Tauro høyest, mot nord Pico de las Nieves med sine 1949 m og mot nordøst 1129 m høye Amurga. Det er kontraster mellom de grønne Salobre Golf-banene mot sørøst og den golde Arguineguín-dalen mot sørvest. Før tilbaketuren, anbefales å gå ryggen videre 30 m nordover for ekstra utsikt.

Returen er tilbake til sementhuset på kollen, snaue halvannen km, og samme vei tilbake til Arguineguín. Vi man i stedet avslutte turen raskest mulig, tar man bare grusveien ned til venstre 30 m før leilighetsanlegget, ned til hovedveien gjennom Salobre Golf, der det er taxiholdeplass.

Grusveien mot toppen, litt ovenfor Loma Galleon.

På toppen, med nydelig utsikt - og litt cava.