På Inagua-turen møtte vi to turfølger, det ene på stien rett under toppen.

Denne gangen skal vi bestige 1426 m høye Inagua, den høyeste toppen på sørvestsiden av Gran Canaria. Omtrent 1000 høydemeter stigning venter, både oppover og nedover. God fysisk form og knær som tåler belastningen er en forutsetning. En annen forutsetning for fullt utbytte av turen er at ikke tåke og skyer ødelegger for utsikten. Bortsett fra halvannen km på grusvei, går hele turen på greie stier.
Los Azulejos - Inagua
- på topptur i sørvest

Inagua er det ruvende høydedraget med en stupbratt kant mot sørvest, som veien GC-200 mellom Mogán og San Nicolás passerer. Mellom Los Azulejos og passet Degollada de la Aldea skuer man rett opp mot Inagua. Logistikkmessig er det enkleste å benytte egen bil, da Buss 38 har få aktuelle avganger. Etter turen bør man kjøre ned til byen Tasarte og følge dalen videre ned til kysten, der en hyggelig restaurant venter. Bare hør med redaktør Bente ...!

Los Azulejos - Inagua-stidele (5,3 km). Starten på turen er skiltet "Ruta 3" fra veien rett ovenfor Los Azulejos ved Km 49 på GC-200. Stedet ligger på omtrent 480 høydemeter, der en lokal handelsmann har utsalg av blant annet frukt og drikke. Man må bli imponert av de fargerike lavalagene i veiskjæringen, der grønt dominerer. De første 15 m er opp en fjellskrent, på det man nesten ikke kan kalle en sti, men deretter følges en god sti i svinger oppover siden. Under oppstigningen ser man mot Los Azulejos og opp mot et rødbrunt fjell.

Stien krysser et blankskurt bekkeleie og fortsetter deretter videre opp i høyden. Den kommer ut på en liten kolle etter vel 300 m stigning, med utsikt bakover mot de fargerike lavalagene. Stien fører innover en liten dal mot en grusvei, som starter fra GC-605 vest for Presa de las Ninas. Den ender ved Viso nordvest for Inagua, som den passerer på baksiden. Man ser rett opp mot 1370 m høye Montaña Ojeda, nabotoppen til Inagua.

Stien krysser bekkeleiet i dalen etter 1,8 km og etter nesten 500 høydemeter, og dermed er nesten halve stigningen til toppen av Inagua unnagjort. Stien fører på skrå opp til grusveien, med nydelig utsikt på kanten etter omtrent 1 time og 2,3 km. Man ser mot Veneguera og ned på veien med Los Azulejos. Det skogkledde nabohøydedraget mot øst er Tauro, med 1225 m som det høyeste punktet. Man ser her bortover mot det hvite huset Rehabilitacion y Acondicionamiento del Aula de Naturaleza de Inagua, og følger den halvannen km lange grusveien dit.

Foran bygningen på 975 høydemeter etter snaue 4 km er det et stort område, med blant annet et overbygget rastebord. 30 m etter en høyresving 300 m senere tar en tydelig sti til venstre, på høyre side av en firkantet innhegning. Følg stien i jevn stigning oppover gjennom pinjeskogen til et stidele i et skar med en mast og en hvit bygning på en liten kolle. Stedet ligger på 1188 m og byr på en fantastisk utsikt over den kuperte vestkysten - og er et passende rastested etter 5,3 km og 700 m stigning fra Los Azulejos
Aula de Naturaleza de Inagua i mandeltreblomstringen.
Fra stien rett ovenfor Los Azulejos, stedvis litt bratt, men grei å gå.

Hyllestien under toppen av Inagua bør oppleves som en avstikker.
Utsikt mot den ville vestkysten, med byen Tasarte nede i dalen.

Turkart
Gran Canaria.
Det avbildede turkartet er det desidert beste over Gran Canaria. Det er til meget god nytte på enhver tur på øya. Den tredje, reviderte utgaven kommer nå i høst. Det koster 12 euro og er blant annet til salgs i Den Norske Klubben i Arguineguin.
Til topps på Inagua (6,4 km tur-retur).
Fra stidelet følges en tydelig sti til høyre i snaue halvannen km, forbi et lite krypinn under en kjempestein og rett etter noe som minner om en gammel kalkovn, begge på venstre side av stien. Den kommer opp i passet Degollada de las Brujas (som betyr heksepasset), der to grusveier deler seg. Det er en utrolig vakker utsikt østover, med panoramaskue mot topper som Tauro, Morro de la Hierba Huerto og de to skogkledde høydene mellom Cruz Grande og San Bartolomé. Man er her på 1245 m - og bare 1,7 km og 200 høydemeter venter før man er på toppen av Inagua.

Stien fører på skrå opp mot venstre rett ved veidelet. Den er smal, men grei å følge oppover siden og kommer opp på høydedraget mellom toppene Ojeda til venstre og Inagua til høyre, ved et tørt pinjetre. Legg merke til stedet for greit å finne tilbake på nedturen. Stien følger nemlig høydedraget ganske lenge, før den siste stigningen går i svinger opp til toppunktet på 1444 m, markert med en hvit stolpe. Dette er etter 8,5 km fra Los Azulejos og 3-4 timer jevn gange.

Sol ved Tasarte, men tåke omkring Inagua. Dessverre et ikke uvant fenomen

Utsikt østover, mot Tauro 1126 m, Morro de la Hierba Huerto 1315 m og Pinos del Pinar 1510 m (ved San Bartolomé)
Omkring toppen er det noen steinmurer, som viser at området har vært i bruk i gamle dager. Ellers venter et utrolig rundskue. Nordover ser man byen Artenara, den høyestbeliggende på Gran Canaria, med til venstre først toppen Altavista og bakenfor det skogkledde høydedraget Tamadaba. Østover ser man Roque Nublo, vestover sukkertoppformede Viso, som en lang fortsettelse på denne runden passerer - mer om denne muligheten i Turguide til Gran Canaria Sør som kommer på nyåret . Bakenfor skimtes La Aldea (San Nicolás) og dalen helt ut til kysten med havneområdet. Sørover ligger Tasarte med dalen ned til sjøen. Man skimter Maspalomas med fyret og sementfabrikken på havneområdet utenfor Arguineguín og kysten videre vestover. Forutsetningen er selvsagt klart vær ...!

Gå de vel 3 km på sti ned i skaret ved det anbefalte rastestedet. Stien til høyre (nordover) er en fantastisk hyllesti i siden av Inagua og som via Viso-området fører ned til Degollada de la Aldea. Denne gangen nøyer vi oss med Inagua-bestigningen og følger samme rute ned til Los Azulejos, som under oppstigningen.

Dette ble likevel en spennende opplevelse, ikke sant?