På tur med Anita og Birger Løvland

Da vi på Gran Canaria-besøk like før jul skulle velge en middels krevende tur for fire vennepar, falt valget på den skiltede turen S-73 mellom Degollada de Tasarte (Aldea) og Mogán. Turen følger den eldgamle ferdselsveien mellom

San Nicolás-området på vestsiden av Gran Canaria og Mogán-dalen. I vakre naturomgivelser passerer den også tre idylliske byer i tre daler - og ligger i rimelig grei avstand fra turistområdene i sørvest. Buss 38 fra Puerto de Mogán kl. 11.30 anbefales til startstedet.

To daler - tre byer
Fataga - Santa Lucía - San Bartolomé

Vakker utsikt fra høydedraget mellom Fataga og Santa Lucía

Turkart Gran Canaria. Det avbildede turkartet er det desidert beste over Gran Canaria. Det er til meget god nytte på enhver tur på øya. Siste utgave kom høsten 2015 og oppdateres i løpet av 2016, Det koster 12 euro og er blant annet til salgs i Den Norske Klubben i Arguineguin.
San Bartolomé ligger på høydedraget mellom Fataga-dalen som går sørover til Playa del Inglés, mens de to andre ligger i hver sin dal nord og sør for Amurga-ryggen. Turen er først skiltet og merket som "S-47 Fataga - Santa Lucía" og så "S-60 Santa Lucía - Tunte".

Tunte er det gamle guanche-navnet på San Bartolomé, og brukes mer og mer som navn på byen.

Turen er 10,5 km lang, med Fataga på 607 m som startsted og San Bartolomé på 890 m som endepunkt. Det er mulig å fortsette turen videre ned dalen til Fataga og dermed lage en rundtur, men denne strekningen går delvis tett på bilveien GC-60 og er ikke merket.

OBS: Buss 18 Maspalomas - San Bartolomé - Ayacata kan både benyttes fra kysten opp til Fataga og etter endt tur fra San Bartolomé ned til Fataga og eventuelt tilbake til kysten. Den går 8.00 (unntatt søndag) og 09.30 fra Maspalomas og bruker cirka 45 minutter til Fataga. Den går sørover fra San Bartolomé hver dag 17.00 - hverdager også 14.00 - tilbake til Fataga (om man har egen bil) og videre ned til Maspalomas.

Fataga - Santa Lucía (6 km). Startstedet er den idylliske kirkeplassen Plaza de San Juan i Fataga. Følg skiltet "S-47 Los Sitios 2,7 km / Santa Lucía 6 km" oppover bilveien i 500 m og ta her en gangvei opp til høyre. Den passerer en vanndam (se bilde) og fortsetter rett etter som en bred sti i jevn stigning opp på toppen av høydedraget på 770 m rett nord for den kuperte Amurga-ryggen, der den høyeste toppen sørover er 1129 m. Det er et fantastisk rundskue i alle retninger, både sørover mot Fataga og nordover mot Santa Lucía (se bilde).

Turen starter fra Fataga.

Stien krysser dalen sør for Santa Lucia ved denne idyllen
Fortsett ned siden mot dalbunnen, som krysses i tett bambussiv etter snaue 300 høydemeter nedover. Underveis passeres en grusvei ved Los Sitios. Kryssingen av dalbunnen krever en kommentar: Ved bekkeleiet ligger et lite gårdsbruk, som skal passeres på venstre side. Gå rett frem på sti gjennom det tette sivet til du møter en bratt bergskrent og følg her bekkeleiet til venstre i 30-40 m, til en palme med bambussivhytte (se bilde). Fortsett sti opp dalsiden til en sementert snuplass og sementvei videre.

Den kommer ut på en asfaltvei når et skilt viser 2 km til Santa Lucía. Turen videre følger stier, gangveier og bilveier opp til hovedgaten gjennom byen, men merkingen er (dessverre) ikke like tydelig på hele strekningen. Oppe i hovedgaten (GC-65) tar man til venstre til den store og vakre kirkeplassen. Santa Lucía ligger på 680 m.

Santa Lucía - Tunte / San Bartolomé (4,5 km). Strekningen følger nesten hele veien et kulturlandskap, med små og store gårder, på veier eller gangveier. Rett nedenfor kirken ligger Restaurante Mirador Santa Lucía, med en fantastisk utsikt fra terrassen. Turen starter på gangveien på nedsiden av restauranten og kommer inn på veien GC-65 i Rosiana på 630 m, rett før dalen krysses på bro, halvveis mellom de to byene. Nå venter 250 høydemeter stigning opp til turmålet.

Like etter broa fortsettes den bratte sementveien Camino de Santiago opp mot La Montana. Det er en kort gangvei mellom der den slutter og en asfaltvei, som følges 600 m videre oppover mot Hoya Grande, en husklynge rett nedenfor

Den vakre kirken ligger i sentrum av Santa Lucia.

I stigningen opp mot San Bartolomé er turen godt skiltet

Den tredje byen på runden er San Bartolomé
San Bartolomé. Man passerer en akvedukt over veien og følger deretter en bratt og svingete gangvei opp til Calle Perez Galdós, den første gaten i veinettet i San Bartolomé. Ta til venstre, der det er satt opp en stor infotavle med 19 severdige besøkssteder i byen og nærområdet.

Kryss plassen Plaza del Tenderetunte, og man er straks oppe i den enveiskjørte hovedgaten gjennom byen, med en del små barer og restauranter, med bord langs fortauskanten. Bussholdeplassen ligger til høyre for kirken. Ta drosje eller buss 18 ned til Fataga. Eventuell ventetid kan kortes ved å utforske byen, med blant annet et fantastisk utsiktspunkt ovenfor byen, mellom kirkegården (Cementerio) og spahotellet Rural Las Tirajanas.

San Bartolomé - Fataga (5,5 km). Det er mulig også å gå ned til Fataga, men turen anbefales bare for spesielt interesserte. Strekningen man allerede har gått er tross alt nesten 11 km og mer enn 600 høydemeter oppover. Den er nemlig ikke merket og krysser eller følger stedvis nært til bilveien GC-60. Fra veinettet på høyden ovenfor San Bartolomé følges først en sti langs GC-60 forbi Km-27 og på utsiden av en kolle nedover stien Camino Cuesta de Fataga. Den fører mer rett nedover dalsiden enn den langt mer svingete bilveien og fortsetter en grusvei og sti på høyre side av palmelunden med hotellet Molino de Agua. Man kommer ned på en sementvei, som kommer ut ved kirken i Fataga som Calle San Jose.