Anita og Birger Løvlands turguider er blitt velkjente for nordmenn som går turer i fjell- og kystområdene i sydligere strøk. Deres bøker om Kanariøyene, Mallorca, Azorene og Madeira har fått mange til å oppdage de utrolig flotte turmulighetene som finnes på disse øyene.

Turguide til Gran Canaria kom i 2012, med 34 turer over hele øya. Noen hundre km turer de siste årene, først og fremst omkring områdene på sørsiden av øya der nesten alle turistene bor, har ført til at de nå har laget en Turguide til Gran Canaria Sør, med 44 nye turer.
Anita & og Birger Løvland
I hovedsak dekkes kyststrekningen mellom Puerto de Mogán og Bahía Feliz i sør og Roque Nublo i nord. Innen denne kakestykkeformede delen av Gran Canaria kan det turglade ekteparet by på en spennende og variert turmeny. Alle turene er beskrevet med nøyaktige turomtaler, bilder og kart. Noen turer tar et par timer, andre er lange dagsturer, som krever god fysisk form. De kan alle med rette kalles for kortreiste turer, da de ligger nær turistområdene i sør — og også at de er «sett med norske øyne og gått med norske bein».
Sommeren 2017 ligger bak oss - og nå vender mange for alvor blikket sørover til Gran Canaria for en uke eller to i løpet av vinteren. Ganske mange drar også ned for å overvintre i sol og varme. Det er sunt og bra for kropp og sjel å komme seg ut på tur. Området rundt Tejeda i hjertet av Gran Canaria ble tragisk nok hjemsøkt av en stor skogbrann i midten av september. Ca. 3000 hektar ble brannhejet og vi tar derfor visse forbehold om tilgjenligheten/adgangen på visse strekninger.
Til topps på GC

Panoramarunde øst for Ayacata

Denne turen starter ved Bar Restaurante La Candelilla ved Km 16.2 langs GC-60 og fører oppover en dal mot øst. Den kommer inn på den gamle Camino del Rey, Kongeveien mellom Tejeda-området og San Bartolomé. Etter halvannen km oppover Kongeveien, er man oppe i Degollada de los Hornos, med skiltede stier i fem retninger. Videre følges en sti vestover, over høydedraget El Montanon med panoramautsikt, ned til La Goleta, den travle P-plassen for alle Roque Nublo-besøkende. Turen fortsetter på den gamle ferdselsveien ned til Ayacata og avslutter med 2 km langs GC-60 tilbake til La Candelilla. Vi lover en variert turopplevelse - utenom det brannskadde området.

La Candelilla - Degollada de los Hornos (3,7 km). Startstedet er Bar Restaurante La Candelilla langs GC-60, ved Km 16.2 mellom Cruz Grande og Ayacata, på 1258 moh. Stedet reklamerer med Comida Tipica Canaria. Det er skiltet "S-66 og S-62 Cruz Grande / Paso La Herradera" sørover og "El Aserrador 3,2 km / Tejeda 10,4 km" nordover, men ingen skilt oppover dalen, der turen starter.

Etter bare 50-60 m tar man en sti opp til venstre, med noen små steinvarder. Den gode stien starter i jevn stigning, med mandeltrær og gule busker som en del av vegetasjonen. Man skimter en steinbue rett oppover dalen, nesten helt øverst.
Turen starter opp denne vakre dalen fra La Candelilla
Utsikt over det ville landskapet på denne delen av øya, med Teide langt ute i havet
Stien passerer bak en stor stein etter 900 m og vel 160 høydemeter stigning. Dalen er omgitt av bratte stup i alle retninger. Rett under buen er det en gammel sementstolpe og fantastisk utsikt vestover.

Stien fører videre på skrå opp siden mot høyre, opp til en rygg mellom en markert topp til høyre og hovedryggen til venstre. Fra ryggen følges en bratt sti opp til en hule og videre inn en liten dal mot pinjer. Stien fører opp på bar brun berggrunn og grønne pinjer, og med en imponerende utsikt mot Ayacata-veien og Teide på Tenerife etter 1,7 km og på nesten 1600 m. Fortsett på en noe utydelig sti, men en og annen steinvarde, i slakere stigning videre opp på toppen av høydedraget, med en bar utsiktstopp opp til høyre, mot ikke minst Roque Nublo og "monolitten" El Fraile. Man kan i klart vær også se El Hierro mot venstre og La Palma mot høyre ute i havet - og ned på startstedet La Candelilla. Det er nå kort bare vel 50 m på bar berggrunn ned på den brede Camino Real mellom Degollada de los Hornos opp mot venstre og Cruz Grande ned mot høyre, med pinjeskog
På vei nordover Kongeveien mot Degollada de Los Hornos
I Degollada de Los Hornos er det skiltede stier i fem retninger. Her på tur med et vennepar.
i begge retninger. Dette er etter 2,2 km fra startstedet og på 1620 m. Gå oppover den stedvis oppbygde veien, som var en viktig del av Kongevei-nettet på Gran Canaria. Mellom pinjetrærne ser man østover mot Santa Lucía og den brede Tirajana-dalen, litt senere San Bartolomé med 1129 m høye Amurga bakenfor. Etter 700-800 m, rett før 30 m bar berggrunn, og der man ser den amboltlignende snaue kollen Los Caideros sørover, passeres en 2 m lang steinmur på høyre side av veien. Her går det en tydelig markert sti opp til venstre, med en steinvarde på begge sider. Denne fører opp til den kjente steinbuen, som man har kunnet se langs stien opp dalen fra La Candelilla.
Camino Real fører 500-600 m etter sidestien til buen opp til Degollada de Los Hornos på 1719 m, og der fem skiltede stier møtes, etter 3,7 km fra La Candelilla.

Degollada de los Hornos - Ayacata (4,5 km )
Følg den brede stien til venstre langs på en markert morenerygg, skiltet "S-51 Roque Nublo 3,7 km / Garañon 3,7 km", og med panoramautsikt både nordover og sørover. Man ser dessuten bakover mot Pico de las Nieves, som med 1949 m er den høyeste toppen på østvestgående La Cumbre, som deler Gran Canaria omtrent på midten. Stien passerer en gammel sementstøtte Cabildo Insular 1953, som det er en del av i området. Fra moreneryggen fortsetter stien oppover bar berggrunn, til rett under den 1767 m høye toppen El Montanon, med trigonometrisk punkt. Her er det nydelig å raste og beundre utsikten i alle retninger.

Stien fortsetter nå 90 grader til høyre (nordover), markert med noen små steinvarder. Den fører ned til en tydeligere sti mellom to kjempesteiner, med et gammelt Coto Privado-skilt på en liten kolle til høyre. Det går noe bratt ned til et stidele, der man møter pinjeskogen. Fortsett rett frem på stien som følger en morenerygg, men som snart fører ned en bratt bakke til den store P-plassen
La Goleta på nesten 1600 m. Her er det utpå formiddagen som regel et kaos av biler og mennesker, både på P-plassen og langs veien, for alle dem som skal besøke Roque Nublo.

Følg her "S-70 Ayacata 1,9 km" ned til venstre (sørover), der ellers en av de aller mest gåtte stiene på Gran Canaria "S-70 Roque Nublo 1,1 km / El Aserrador 3,8 km" fortsetter rett frem. Stien starter steinsatt, men blir snart en grussti, som fører ned på bilveien og følger denne i omtrent 200 m. Rett før Km 12 tar en sti ned til venstre, etter hvert langs et gjerde, og ned på bilveien for andre gang, forbi eiendommen
La Huerta Grande.

Stien går videre ned på en grusvei, der man ved et steinhus (nr. 45) tar inn på en sti på høyre side av et gjerde, markert med en stolpe med gult merke. Det er her lett å feilgå en vei til høyre. Man kommer rett etter ut på en kjettingsperret oljegrusvei og tangerer en venstresving på bilveien. Det er nå bare 200 m ned til veidelet i Ayacata, med kirken på venstre hånd, vel 8 km etter starten fra La Candelilla.

Det er holdeplass til høyre langs GC-60 for nordgående Buss 18 mellom Faro de Maspalomas og Tejeda (10.50 og 16.20 alle dager). Følg veien sørover i 250 m, der det ved Bar Restaurante Viera er bussholdeplass for sørgående Buss 18 (11.55 og 17.25 alle dager). Sjekk på forhånd busstidene!

Følg veien videre sørover ut av Ayacata, der Km 15 passeres. 250 m etter et gammelt veimerke C-815 Km 68, kan man følge en sti på utsiden av autovernet i 600 m tilbake til Bar Restaurante La Candelilla. Det vil da kanskje smake med kald drikke og en Comida Tipica Canaria etter en variert og opplevelsesrik runde på 10 km ...?