|
|
|
|
Fran, Begoña, Manuel og Carmen
på konfeksjons verkstedet i El Tablero. Her diskuteres
design, ferger og stoffer. |
|
Det
er igjen duket for karnevalsfest pa Gran Canaria.Først ute er det store arrangemanget i Las Palmas,
som på samme måte som på sydsiden,
har pirater som tema. Det er ingen liten industri som
ligger bak den årlige festen som tiltrekker seg
tusenvis av turister, såvel fra spanske fastlandet
som fra Europa ellers. Kanarierne selv elsker denne
anledning til å kle seg ut og ikke minst anledningen
til å danse seg gjennom flere døgn i strekk. |
|
Både skoler og arbeidsplasser preges av stort
frafall under perioden, til den grad at de fleste skoler
i dag har valgt å legge inn en permanent ”ferieperiode”
under karnevalet. Det er heller ikke uvanlig at de som
kommer på jobben, bærer et synlig preg av
nattens kravaller. Ingen reagerer lenger på at
den mannlige bankfunksjonæ'beren har lange påklistrede,
blodrøde negler. Heller ei at resepsjonisten
på hotellet har glemt å fjerne make-up og
løse øyenvipper.
Alt dette synlige festivas tar mange av statistene for
gitt. Vi som trer på oss noen lånte fjær,
benytter anledningen til å vise en mer løssluppen
side av oss selv, gjemt bak maskerte fasader som skaper
en falsk trygghet. Eller bare de mange tilreisende som
elsker å bibevåne dette fargesprakende spetakkelet
som starter opp igjen på morgenen, når de
siste akkurat har gått hjem fra kvelden i forveien.
Alt dette synlige festivas tar mange av statistene for
gitt. Vi som trer på oss noen lånte fjær,
benytter anledningen til å vise en mer løssluppen
side av oss selv, gjemt bak maskerte fasader som skaper
en falsk trygghet. Eller bare de mange tilreisende som
elsker å bibevåne dette fargesprakende spetakkelet
som starter opp igjen på morgenen, når de
siste akkurat har gått hjem fra kvelden i forveien.
|
Vi har besøkt Manuel
Encinoso Quintana som er en av de mange høyt
anerkjente designerne i karnevalskarusellen. Han jobber
til daglig som frisør i den spanske byen El Tablero
på sørsiden av Gran Canaria. Samtidig driver
han et kreativt verksted i samme by, der hans kone sitter
bak symaskinen, bokstavlig talt dag og natt, store deler
av året. Verkstedet bugner av fargerike stoffer
og trådsneller, paljetter og fjær.
Manuel og Begoña traff hverandre på kunstskolen
i Las Palmas og har tross sin unge alder hold sammen
i mange år. Da de skulle gifte seg gav Manuel
Carmen en hel mappe med flotte tegninger av egendesignede
brudekjoler å velge mellom. At hun skulle sy den
selv, var en selvfølge. – Dessuten gjorde
jeg noen endringer, sier Carmen og ler. Det er nemlig
slik at Manuel er en riktig perfeksjonist. Når
han har tegnet noe, skal konfeksjonen se eksakt likt
ut som på tegningen, her finns det ingen nåde.
– Det hender daglig at vi sliter for å leve
opp til forventningene, ler Carmen og dulter bort`i
sin venninde og medhjelper Carmen Espino Trujillo.
Manuel og Begoña har to barn, og de er selvfølgelig
også sterkt deltagende i karnevalet. De har allerede
stilt opp flere ganger i Barnens Karnevalsdronning konkurransen
og vunnet flere
ulike priser for beste utkledning.
-Tradisjonelt sett har det alltid vært de store
shoppingsenterne og attraksjonsparkene som har stått
bak de ulike kandidatene til Karnevalsdronningen og
DragQueen konkurransene. Fortsatt er det slik, men mange
har også trukket seg som f.eks. den store varehuskjeden
El Corte Ingles. Det koster rundt 12 000 – 18
000 euro å sponsre en voksen kandidat og 4 –
6000 euro å sponsre et barn, sier Manuel nøkternt.
|
Hva gjør da en designer som får et slikt
oppdrag?
-I tillegg til å tegne et forhåpentligvis
vinnerdesign, skal han skaffe til veie alt materiale.
Han står selvsagt for utformingen, alle tillatelser,
transport og utvelgelse av den som skal bære drakten,
som ofte gjøres gjennom en type missekonkurranse.
Om kandidaten vinner en av de 3 første prisene
er designeren også i lang tid fremover ansvarlig
for å frakte antrekket rundt på ulike visninger
og shower.
Hva forventer en sponsor?
-De forventer en enorm pressedekning i forkant av karnevalet.
Derfor velger mange også å gjøre
utvelgelsen av hun/han som skal bære drakten til
et mediesirkus. Andre har et barn eller en slektning
de vil skal delta. Deretter regner de med at alt det
praktiske ordnes opp uten problem og at designeren kjenner
til alle gjeldene regelverk, slik at man ikke blir diskvalifisert
for å ha gått utenfor rammene. Og til slutt
håper man selvfølgelig å gå
av med seieren slik at man får mange flere anledninger
til å vise seg opp og kanskje få internasjonal
dekning i både trykt og visuell media.
Dette gangner selvfølgelig også designeren
som rykker fram på prioriteringslisten når
neste karneval skal planlegges.
Hva skal dere gjøre i år?
-Vi har en sponsor som i utgangspunktet ville ha en
karnevalsdronning kandidat. Men synes det ble for
mye pengerå satse på et alternativ. Derfor
har vi ulike representanter for barnens karnevalsdronning
og også for pensjonistenes karnevalsdronning.
I tillegg har vi mange grupper personer ( venner,
foreninger , arbeidsplasser) som bestiller kostymer
og design. Så sammenlagt skal her produserers
rundt 80-90 antrekk før startsskuddet for karnevalet
i Las Palmas går den 15. februar.
Hva skjer med alle fantastiske antrekk fra fjoråret?
-De monteres stort sett ned og materialet brukes på
nytt, i andre sammenheng. Det har også vært
snakket om å lage et karnevalsmuseum for å
konservere noen av de flotteste designene gjennom
historien, men så langt har ingen kommet ennå.
Etter karnevalet i Las Palmas forflytter festlighetene
seg til sørsiden av øya – først
og fremst til Maspalomas. Dessverre er kommunen her
ikke spesielt energiske og mangler tiltak, forståelse
og engasjemang, sier Manuel uten skjule sin oppgitthet.
Fordi karnevalet i sør er så dårlig
arrangert får den heller ingen nevneverdig medieomtale.
Dette innebærer at sponsorene ikke er like villige
til å satse penger på arrangemanget. Så
i praksis innebærer dette at de kandidatene
som stiller opp på konkurransene her i syd,
er de som deltok i Las Palmas uten å vinne noen
priser.
|
For fire år siden vant Manuel Encinoso Quintana
en meget prestisjerik konkurranse.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Det skulle designes
forslag til en krone som skulle pryde vinneren av Karnevaldronning
konkurransen i Las Palmas. Tidligere var det kun brukt
et ”billig”, ferdigkjøpt diadem.
Nå skulle Las Palmas investere penger i en riktig
krone som skulle brukes i alle slike framtidige konkurranser.
Hele 20 forslag ble tatt i betraktning, men Manuel vant
med sitt diadem som kostet 6 000 euro å tilverke,
og er cellet med Swarovski diamanter
Manuel har også vunnet konkurransen om beste utforming
av karnevalslogoen og tilhørende plakater( -96,
-97 og 1999). I tillegg har han sammen med sin kone
en lang merittliste over premier de har tatt hjem når
det gjelder kostymer, kropps make-up og “dronning
priser” både for voksen og barn.
-Det er ingen tvil om hva jeg liker best, sier han
og viser utallige bilder på karnevaldesign for
barn. Utforminger, laget i flytende skumgummi, som
skal forestille biler, fly, hundehus og eventyrfigurer
med hovedpersonen selv sittende midt i. Det handler
ikke bare om en kreasjon eller en drakt. Vi bygger
opp en hel mobil sceneutforming på hjul, som
skal oppfylle alt fra orginalitet og utføring
til funkjsonalisme. Og dømmes ut fra det. Den
som bærer kreasjonen skal også bidra med
å sjarmere dommerpanelet. Jeg elsker ta fram
min barnslige krativitet som kan utfoldes maksimalt
når det gjelder design for barn. Nå har
jeg dessuten mine egne barn å tegne til, hvilket
gjør det enda mer moro. - Vi er en riktig karnevalsfamilie,
sier Manolo og ler. |
|
|
|