|
El Grito (skriket) av
Pepe Damaso |
|
|
Av
Bente Storsveen Åkervall |
|
|
|
|
Pepe Damaso har alltid
latt seg inspirere av Edvard Munchs kjente maleri ”Skrik”.
Ivrig viser han oss skisser han tegnet allerde på
midten av 50-tallet. Likevel var det en søndagstur
i parken, med hunden ”Gofio” som skulle
gjøre at han i dag har en utstilling i Oslo,
med nettopp en serie malerier tyderlig inspirert av
Munchs ”skrik”.
Det var et tilfeldig møte med den norske konsulen
i Las Palmas Gry Rustad, og hennes gode venn Per Haug
som driver Galleri ARCO i Oslo, som satt Pepe Damaso
på ideen. Damaso er kjent for sin produktivitet,
selv med en mengde jern i ilden, og før et år
var omme hadde utstillingen i Oslo funnet sted.
- Helt fantastisk !!!, sier Pepe Damaso og høyer
og senker stemmenivå i takt med at han fakter
og gestikulerer. Reisen til Oslo var simpelten helt
fantastisk ! Jeg elsker nordmenn, skriv for all del
det, sier han nå i oppreist stilling og med en
vokabulær styrke som får oss til å
hoppe i stolen. Også så fantastisk vertskap
!! Jeg kom så utrolige nær folk, alltid
like tilmøtekommende og gjestvennlige. Og ikke
minst kom jeg nærmere Munch. Munchmuseet var en
selvfølgerlighet, mens hans hjem og museeum i
Åsgårdstrand som kun holder åpent
sommertid, ble åpnet spesielt for meg !
Damaso`s serie
av skrik begynner med tilnærmelser av orginalet,
en slags flørting med motivet iscenesatt av
en |
|
|
|
|
|
SKRIK AV EDVARD MUNCH
Skrik er blitt stående som selve innbegrepet
på Edvard Munch som kunstner. Maleriet som syder av bevegelse, synes
malt med en eksplosiv kraft, og resultatet blir et genuint uttrykk for
et opprørt sinn. Det er blitt stående som selve sinnbildet
på det siviliserte menneskets eksistensielle angst.
Med dette motivet
sprenger Munch det sentralperspe-ktiviske billedrommet på hvis scene
malerkunsten hadde utspilt seg siden renessansen.
Schopenhauer hevdet
i Philosophie der Kunst at grensen for et kunstverks uttrykkskraft gikk
ved muligheten til å gjengi et skrik, ”das Geschrei”,
nettopp den tittel Munch skulle gi sitt motiv.
Han synes nærmest å ha villet korrigere filosofens påstand,
og har i sin løsning av problemet støttet seg til moderne
teorier i tiden om synestesi, hvordan lys- og fargeimpulser kan gi lydfornemmelser
og vice versa. En gouache i Much-museet, datert 1892, viser Munchs eksperimentering
med å finne frem til den endelige billedformen.
Her har Munch også
skrevet en av sine mange versjoner av den prosalyriske tekst som knytter
seg til motivet.
Jeg gik bortover veien med to venner –
så gik solen ned – himmelen ble pludselig blodrød –
jeg stanset, lænet mig til gjærdet træt til døden
– over den blåsvarte fjord og by lå blod og ildtunger
– mine vænner gik videre og jeg stod igjen skjælvende
av angst – og jeg følte at det gik et stort uendelig skrig
gjennem naturen. |
|
|
|
kontemporær kunster som hele tiden bibeholder
motivet, men diskret legger inn sine egne tolkninger
og budskap.
Etterhvert tar hans selvstendighet overhånd
og bakgrunnen bekrefter det Pepe Damaso er stolt over,
nemlig sin kanariske opprinnelse. Vi ser skrik bade
i lys av ”pateras” (båtflyktninger),
drageblodstrær, snegler , bananer og endemiske
vekster. Også Damaso selv tar ut sin rett i
form av et skrikende selvportrett, og vi opplever
utover serien av han løsriver seg mer og mer
fra Munch, og påkrever en viss opphavsrett.
Selv sier han i et intervju med Justo Jorge Padron
at det nok først og fremst var mørkets
forførelse som inspirerte ham til å tilegne
Edvard Munchs kunst denne hyllest.
Det viktigste som Munch bevirket
var å presentere maleriet som en skremmende
visjon. Utvikle selve intensiteten i en gjennomgripende
og skjelvende lidenskap, som innhyller de store og
enestående visjoner i en sjelelig ekstase, mot
de følelser som trues av verden, innbefattet
de jordiske krefter som
umiddelbart berører
mennesket, og skape en ny uttrykksform innen kunsten,
beskriver Pepe i samme intervju. |
|
Vi møter
Pepe Damaso i hans hjem og atelje i Las Palmas, nærmere
bestemt på La Puntilla på La Isleta, der
han guldekorerte fasade ikke nødvendigvis røper
noe om hva som befinner seg innenfor veggene. Opprinnelig
er han fra byen Agaete der han har beholdt sitt foreldrehjem
, og der han går med planer om en stiftelse
i eget navn.
Planene har passert flere stadier allerede
og ligger nå i hendene på EU-myndighetene. Byggningene og dens omgivelser skal lande mykt inn
i den eksisterende arkitekturen i Agaete |
|
og selvfølgerlig
inneholde til stor del den kunst som representerer
Damasos liv og virke. Da den naturlige fjellmonumentet
”El dedo de Dios” ble ødelagt under
den tropiske stormen Delta i høst, mottok Pepe
Damaso fler kondolansehilsner enn da hans kjære
mor gikk bort. Det understreker til hvilken grad han
relasjoneres med sin fødeby Agaete. Det er spennende, spennende roper
han og viser fram en modell av prosjektet. I neste
øyeblikk prater vi om den norske akvavitten.
Han simpelthen elsker norsk akvavitt (!)– til
den grad at under lunsjen på Canteras stranden
noen timer senere, må kelneren løpe ut
på gaten og lete frem en flaske for oss.
Slik er Pepe Damaso, et fyrverkeri av en personlighet,
energisk, øyne som vitner om tilstedeværelse
selv om fortellingene hopper som små lopper
i historien. Dessuten er han så fasinerende
generøs i sin personlige, såvel som sin
kunstneriske uttrykk. Han har en tiltrekkningskraft
som kun et spontant, kreativt og generøst menneske
kan ha. Uttrykket, følelsene kommer hulter
til bulter, likevel så naturlig – akkurat
som livet selv! Det kommer mye latter og glede under
våre timer sammen, men det kommer også
tårer, tårer for alt livet gav men tok
tilbake. Det oppstår en takknemlighet for at
det finnes mennesker, utvalgte mennesker som har fått
en gudegave i å billedlig kunne uttrykke livet.
Pepe Damaso velger å kalle sin kunstform –
kunst for livet !!!
Kunstens tilgjengelighet er også viktig. Det
finne inget forunderlig i at Hospital Dr. Negrin i
Las Palmas har fått en fargerik blomstermaling
i taket, der MS Scanneren okkuperer gulvplassen. Da
Pepe Damaso fikk prostatakreft og ble liggende på
ryggen i påvente av behandling, og selvfølgerlig
slo det ham at folk i denne livssituasjonen må
ha noe vakkert og inspirerende å titte på
i taket!
Som en moderne samtidskunstner er han samfunnsorientert,
og derfor blir kunsten ofte et kritisk uttrykk, en
provokasjonon av det som skjer rundt oss. Diskusjonen
tar overhånd, politikerne får sitt. Gran
Canaria har vokst uten tanke på ivaretagelse
av natur, kultur, opprinnelse og historie. Pepe er
ikke nådig, og insisterer på å få
det på trykk! Som kunstner har han valgt å
bli ”profet i eget land”, han har valgt
å la Gran Canaria, men også de andre kanariske
øyene få en sentral plass i hans skapelse.
Han føler en så stor kjærlighet
til sin opprinnelighet ”su tierra” og
skuffelsen over dem som ikke har maktet å formidle
det samme. Betong og mur har i så mange tilfeller
fått vike plassen for det som er vakkert for
øyet, det som skaper livskvalitet såvel
for den fastboende som for den besøkende på
øyene. Frustrasjonen og fortvilelsen tar overhånd
og skaper store bølger i konversasjonen. Et
møte med Pepe Damaso er fasinerende og inspirerende.
Vi er tilbake til det strukturerte, vi er tilbake
til Oslo. Vi besøker teaterkafeen, som uten
unntak gir enhver kunstnersjel en stemning av tilhørighet.
Vi besøker også Vigelandsparken. Det
er tyderlig at han under sitt opphold har utnyttet
tiden godt. Vi er tilbake hos det norske folk, vi
får navn på nordmenn som har kjøpt
hans kunst opp gjennom årene. Det virker som
han inngår en gjensidig pakt. Han tar vare på
dem, og de tar vare på hans kunst.
Plutserlig reiser han seg, tar frakken og alpelua,
takker for seg, maten, akvavitten og praten. Noe har
inspirert ham. Han vil spasere hjem. Han takker, han
tegner og skriver ned sin takknemlighet. Vi sitter
igjen, stumme av beundring. |
|
|
|